Szkoła Podstawowa w Nowym Żmigrodzie

Szkoła Podstawowa im. bł. ks. Władysława Findysza - Męczennika w Nowym Żmigrodzie

Wymiana polsko-wegierska (8)

W piątek 25 września 2015r  o godzinie 7.00 kilkunastu uczniów ze szkół w Nowym Żmigrodzie oraz Kątów, udało się do miasteczka o nazwie Putnok na Węgrzech, aby tam spędzić cały weekend z węgierskimi przyjaciółmi. Po przyjeździe zostaliśmy przydzieleni do rodzin, a następnie uczestniczyliśmy w zawodach sportowych oraz dyskotece w szkole Pèczeli. Kolejny dzień spędziliśmy na kąpielisku termalnym w Egerszalók oraz na zakupach w Tesco Egerze. Trzeci, czyli ostatni dzień każdy spędził wraz ze swoją rodziną. Około godziny 14.00 wszyscy spotkaliśmy się w szkole, aby pożegnać się ze starymi i nowymi znajomymi, po czym udaliśmy się w drogę powrotną. Mimo niesprzyjającej pogody każdy świetnie się bawił i był zadowolony z wyjazdu. Teraz czekamy na wizytę Węgrów u nas.
tekst  Gabriela Klich
(źródło Nowinki szkolne nr 75, wrzesień 2015)
W dniach 4 – 7 września 2014r. gościliśmy uczniów i nauczycieli z Putnoka na Węgrzech. To już kolejna wizyta naszych przyjaciół w ramach współpracy polsko – węgierskiej. W tym roku minie 11 lat od podpisania umowy o współpracy pomiędzy gminą Nowy Żmigród a miastem Putnok, dzięki której nasi uczniowie wyjeżdżają  na Węgry, a  młodzież węgierska przybywa do Polski. Nasi uczniowie bardzo mile wspominają wyjazdy, podkreślają gościnność oraz sympatię rówieśników i mieszkańców Putnoka.  Po powrocie z  Węgier nie można zapomnieć  o atrakcjach, jakie czekały na naszych uczniów i nauczycieli. Wymienić należy m.in. wycieczki do Egeru, Miszkolca, zwiedzanie Jaskini Aggtelek, występy artystyczne, pokazy sportowe, wyjazdy na pływalnię, ogniska, dyskoteki. Nasza szkoła także stara się, aby pobyt węgierskich gości był interesujący. Pokazaliśmy im m.in.; Bieszczady, Zalew w  Solinie, Krynicę, Łańcut, Zakopane. Nie mogło zabraknąć wyjazdów do Krempnej, Folusza i wycieczki na Górę Grzywacką. W tym roku z okazji przyjazdu Węgrów na korytarzu powstała gablota, w której umieszczone zostały zdjęcia, prezenty i pamiątki świadczące o naszej współpracy. Gablotę przygotował bibliotekarz – Piotr Figura.

Prezentem, jaki tym razem otrzymaliśmy, jest piernikowa szkatuła a w niej  28   piernikowych serc z imionami i nazwiskami uczestników przyjazdu. Czerwona szkatuła ma kształt serca, na którym widnieje herb Putnoka. Całość  ozdobiono białym lukrem.

W pierwszym  dniu  pobytu naszych przyjaciół odbyły się zawody sportowe, podczas których mogliśmy się pochwalić nowymi boiskami. Młodzież rywalizowała zaciekle, ale w przyjaznej i sportowej atmosferze.

Drugiego dnia wielkim wydarzeniem była całodniowa wycieczka do stolicy polskich Tatr – Zakopanego. Zwiedzenie tego miasta było marzeniem Węgrów. Razem z przewodnikiem grupa polsko - węgierska zobaczyła skocznie narciarskie. Wielka Krokiew zrobiła na wszystkich niesamowite wrażenie.

Kolejny punkt wycieczki to Kościółek na Krzeptówkach, który górale zbudowali specjalnie dla papieża Jana Pawła II. Następnie był wyjazd kolejką krzesełkową na Butorowy Wierch i przejście wzdłuż Gubałówki, skąd można podziwiać piękną panoramę Tatr.  Zjazd z Gubałówki odbył się kolejką szynową. Wszędzie, gdzie byliśmy, spoglądał na nas Giewont – śpiący rycerz. Ostatni punkt wycieczki to spacer i zakup pamiątek na Krupówkach. Wszyscy byli zachwyceni pobytem w Zakopanem tym bardziej, że dopisała wyjątkowa pogoda.

W programie  trzeciego dnia zaplanowaliśmy wyjazd do Folusza, spacer na Diabli Kamień oraz ognisko. Po południu odbył się koncert przygotowany przez uczniów i nauczycieli naszej szkoły. Wspólne śpiewy w różnych językach  dały wszystkim wiele radości. Zakończeniem tego dnia była dyskoteka w szkole.

Niedziela to ostatni dzień pobytu w Nowym Żmigrodzie. Każda z rodzin, która gościła Węgra, proponowała swoje zajęcia dla dzieci. Opiekunów zaprosiliśmy do Rymanowa Zdroju, gdzie właśnie odbywał się FESTIWAL SMAKÓW KARPACKICH. W Rymanowie nie można było pominąć Pijalni Wód Zdrojowych. Po wspólnej degustacji wód i  spacerze deptakiem wszyscy udali się na obiad do restauracji „Jaś Wędrowniczek”. Tam każdy mógł skosztować tego, na co miał ochotę.

Po południu ze łzami w oczach pożegnaliśmy naszych przyjaciół, którzy udali się w drogę powrotną do Putnoka. Ze strony Węgrów usłyszeliśmy mnóstwo bardzo ciepłych, wzruszających i miłych słów:

„Czujemy się tu jak w rodzinie, otrzymujemy od Was bardzo dużo miłości i serca, zapraszamy do Putnoka w przyszłym roku”.

Mamy nadzieję, że wszyscy będą bardzo miło wspominać ten pobyt. Wymiana młodzieży to wspaniały sposób na poznanie kultur obu krajów, zwyczajów, a przede wszystkim doskonalenie umiejętności językowych.

Serdecznie dziękujemy
wszystkim uczniom  i ich Rodzicom za przyjęcie młodzieży węgierskiej  do swoich domów.
Wójtowi Gminy za wsparcie finansowe. Nauczycielom za zaangażowanie i przygotowanie zajęć, występów, opiekę w czasie wycieczek.

W czerwcu byliśmy zaproszeni przez naszych węgierskich kolegów. 30 maja 2013 przyjechaliśmy do Putnoka  około godziny 1800. Zostaliśmy przydzieleni do rodzin węgierskich. Grupa uczniów z naszej szkoły wręczyła węgierskiej dyrekcji prace plastyczne i rysunki. Koledzy węgierscy przygotowali tablicę na powitanie Polaków. Po przydzieleniu do rodzin wszyscy pojechali do szkoły Serenyi na kolację.

31 maja zebraliśmy się wspólnie z „Naszymi” Węgrami, na rynku przed kościołem, czekając na autobus do Miscolca Topolca. Gdy już byliśmy na miejscu poszliśmy do muzeum, gdzie znajdowały się stroje ludowe, zdjęcia Węgrów i biżuterie z różnych epok. Po zwiedzeniu muzeum pojechaliśmy na kąpieliska do Miscolca Topolca. Spędziliśmy tam 4 godziny. Woda w grotach była ciepła. W niektórych basenach sięgała 330C Uczniowie polscy byli bardzo zadowoleni  z pobytu na kąpieliskach. W drodze powrotnej zajechaliśmy do supermarketu na zakupy.

1 czerwca wczesnym rankiem wyruszyliśmy do jaskini Baradla położonej w miejscowości Aggtelek. Trasa wycieczki liczyła 1 kilometr. W jaskini było strasznie wilgotno. Jeśli ktoś nie miał kaptura przy kurtce miał mokrą głowę. Jaskinię zwiedzaliśmy z przewodnikiem, który pilnował żeby nikt nie dotykał ścian. W sali koncertowej obejrzeliśmy prezentację z muzyką    i pojawiającymi się w tle naciekami   i kolumnami. Po wyjściu z jaskini mieliśmy czas wolny, żeby kupić sobie pamiątki lub coś do jedzenia. Po powrocie do Putnoka spędzaliśmy czas ze swoimi rodzinami. Wieczorem odbyły się:

- pokaz karate: najpierw występowali uczniowie, a później starsi (pewien uczeń węgierski ze szkoły podstawowej w Putnoku jest mistrzem karate, na Węgrzech zdobył  70 medali),
- występ uczniów w piosence ludowej,
- księga dżungli w musicalu,
- a na zakończenie dyskoteka do godz. 23.

Wręczone wcześniej prace polskich uczniów zostały powieszone na drzwiach wejściowych do szkoły.

2 czerwca trzeba było się rozstać. Do godz. 14 spędzaliśmy czas u rodzin, a później spotkaliśmy się wszyscy w Domu Kultury w Putnoku, gdzie odbyło się uroczyste pożegnanie z władzami miasta.

tekst Julia Stoś
(źródło Nowinki szkolne nr 54, czerwiec 2013)
24 maja 2012 odwiedzili nas nasi koledzy z Węgier. Po zjedzeniu obiadu w stołówce szkolnej zostali przydzieleni do polskich rodzin. Następnie każdy kto przyjmował gościa z Węgier zabrał go do swojego domu, aby ten mógł się rozgościć. Około godziny 18 rozpoczął się koncert w GOK – u. Wszyscy mieli okazję zobaczyć występy uczniów i absolwentów naszej szkoły:  Marzeny Mędrek i Filipa Kępy. Drugiego dnia po obfitym śniadaniu u rodzin wszyscy zebrali się na placu szkolnym, z którego odbył się wyjazd do Trzcinicy i zwiedzanie Skansenu Archeologicznego Karpacka Troja. Po powrocie Węgrzy spędzili trochę czasu z rodzinami. Późnym popołudniem odbyły się rozgrywki sportowe i ognisko na działce rekreacyjnej „Oaza spokoju”. W rozgrywkach było wiele konkurencji m. in.: przeciąganie liny, wyścigi w workach. Następnie wszyscy ze smakiem zjedli kiełbaskę z ogniska. Tego wieczoru był także pokaz samolotów. Trzeciego dnia odwiedziliśmy kilka miejscowości. Najpierw byliśmy w Bóbrce w Muzeum Przemysłu Naftowego. Kolejnym celem stało się Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu. Ostatnią odwiedzoną przez nas miejscowością był Odrzykoń, w którym zwiedziliśmy zamek Kamieniec oraz rezerwat skalny „Prządki”. Wieczorem była dyskoteka. 27 maja był ostatnim dniem pobytu Węgrów. Do godz. 14 każdy spędzał czas ze swoim kolegą lub koleżanką. Staraliśmy się ten czas jak najlepiej wykorzystać, aby nasi koledzy mogli miło nas wspominać. O godz. 14 wszyscy spotkaliśmy się na placu szkolnym i pożegnaliśmy naszych kolegów. Gdy już odjeżdżali, każdy ze łzami w oczach patrzył na węgierski autobus, machając rękoma na pożegnanie wierząc, że wkrótce znów się spotkamy. Ta wymiana polsko – węgierska była dla nas wspaniałą przygodą. Mogliśmy wykazać się swoimi umiejętnościami języka migowego i języków obcych, odwiedzić ciekawe miejsca a przede wszystkim poznać wspaniałe osoby. Myślę, że każdy kto przyjmował węgierskiego kolegę może powiedzieć – BYŁO WARTO!

tekst Ewelina Wietecha
(źródło Nowinki szkolne nr 44, czerwiec 2012)
Po raz kolejny uczniowie naszej szkoły pojechali odwiedzić przyjaciół z węgierskiego Putnoka. Wycieczka odbyła się 19-22 maja 2011. W czwartek 19 maja wyjechaliśmy, by około godz. 13 spotkać znajomych, którzy we wrześniu odwiedzili Nowy Żmigród. Po przydzieleniu do rodzin pojechaliśmy do ich domów. Później w węgierskiej szkole były pokazy śpiewu, tańca, itp. Następnie odbyła się dyskoteka, na której wystąpiła szkolna grupa rockowa.
Następnego dnia, w piątek, udaliśmy się do miejscowości Sajomercse, gdzie można było spróbować jazdy konnej czy strzelania z łuku. Wieczorem odbyły się rozgrywki sportowe i ognisko.
W sobotę z powodu wyjazdu do stolicy Węgier- Budapesztu, pobudka była dosyć wczesna, jednak warto było. Dzięki burmistrzowi Putnoka mogliśmy zobaczyć Parlament Węgierski, który wiele osób zachwycił swoim pięknem. Później zwiedziliśmy jeszcze  różne miejsca we wspaniałym Budapeszcie.
W ostatni dzień pobytu rozrywkę zapewniały nam rodziny węgierskie. Wycieczka niestety szybko się zakończyła.
Mimo różnych nieoczekiwanych zdarzeń wyjazd uznać za udany. Pogoda dopisała i myślę, że ta wycieczka pozostanie na długo w pamięci wszystkich uczestników.

tekst Aleksandra Frydrych
(źródło Nowinki szkolne nr 34, czerwiec 2011)
wtorek, 21 wrzesień 2010 16:16

Wizyta węgierskich przyjaciół

Napisane przez
     W czwartek 9 września 2010r. rozpoczęła się czterodniowa wizyta uczniów z Węgier wraz z ich opiekunami. Nasza społeczność uczniowska już od rana z niecierpliwieniem wyczekiwała gości. Wreszcie ok 13:00 przyjechali autokarem. Spożyli posiłek przygotowany przez p. Beatę Nadymus w stołówce szkolnej. Następnie odbyło się uroczyste powitanie ich przez Szanowną Dyrekcję Zespołu Szkół w sali GOK-u, po czym nastąpił przydział każdego węgierskiego ucznia do naszych rodzin. Wtedy już nastąpiły pierwsze trudności w komunikowaniu się. Nie trzeba bowiem zaznaczać, że zarówno węgierska, jak i polska młodzież nie potrafi biegle władać językami obcymi: angielskim oraz niemieckim. Jednak wcale nas to nie zniechęcało-za pomocą gestów też można się świetnie "dogadać":).

Udaliśmy się więc do naszych domów. Tam zagraniczni goście rozpakowali swoje rzeczy, po czym zabraliśmy ich do ZS, by zobaczyli, przygotowany na te okazję, koncert. Wywarł on ogromne wrażenie na całej publiczności. Młodzież z Putnoka była zachwycona! Czekała nas jeszcze dyskoteka.
Oczywiście, wszyscy świetnie się bawiliśmy, a ponad to, mogliśmy się wzajemnie poznać z nowymi kolegami. O 21:00 wróciliśmy do domów. Mimo zmęczenia lokatorzy chętnie opowiadali o swoich wrażeniach z pierwszego dnia spędzonego w Polsce.

Miło wspominamy także piątek. Już o 8:30 wyruszyliśmy do pięknego miasta-Łańcuta, lezącego w pobliżu Rzeszowa. Zwiedziliśmy tam zamek z XVI-XX wieku. Nie da się ukryć, że jego komnaty, elementy ozdobne wywarły na nas niemały zachwyt. Potem zrobiliśmy zakupy w Rzeszowie w galerii i w sklepie "Tesco".

W sobotę, o 8.00 rozpoczęły się rozgrywki sportowe w naszej szkole. Wszyscy z ogromnym entuzjazmem przystępowali do konkurencji. Jednak drużyna węgierska zdobyła większą ilość punktów. Wkrótce po zakończonych zajęciach sportowych udaliśmy się na wycieczkę do Folusza. Zjedliśmy tam upieczone kiełbaski, które wszystkim wybornie smakowały. Niestety ze względu na deszczową pogodę, nie zobaczyliśmy tzw."Diablego Kamienia".

Niedziela-ostatni dzień wizyty zagranicznych przyjaciół. Nie wyczekiwaliśmy rozstania. Chcieliśmy jeszcze przez kilka godzin okazać gościnność naszym kolegom. Większość z nas udała się z nimi do kościoła. Warto dodać, że także żmigrodzka świątynia wywarła na nich duże wrażenie. Poczęstowaliśmy jeszcze młodzież węgierską regionalnymi, polskimi potrawami. Następnie udaliśmy się na plac przed szkołę, by pożegnać naszych gości. Około 14.00 wyruszyli w drogę powrotną. Zdążyliśmy jednak wymienić się adresami, z myślą, że będziemy w stałym kontakcie :)
     Pobyt naszych kolegów i koleżanek z Węgier z całą pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci. Dostarczył nam wiele  przyjemności. Ale nie tylko. Razem z młodzieżą z Putnoka zobaczyliśmy ciekawe miejsca. Ponad to, udoskonaliliśmy umiejętność władania językami obcymi, chociaż niejeden z nas powie teraz, że nie jest to łatwe :). Mamy nadzieję, że my także  odwiedzimy nowych kolegów i koleżanki w Putnoku. Jesteśmy również przekonani, iż zawarte przyjaźnie nie będą krótkimi znajomościami.

piątek, 09 październik 2009 19:22

Wymiana polsko - węgierska 2009

Napisane przez
Program pobytu młodzieży polskiej w miejscowości Putnok (Węgry)

w dniach 24 – 27 września 2009r.

24 września 2009r. – czwartek

1200 – 1600 – przyjazd młodzieży do Szkoły Podstawowej Péczeli József, przywitanie w auli szkolnej, przydzielenie do rodzin, obiad w szkole, odjazd do miejsc zakwaterowania
1600 – 1900 – sala sportowa – zawody i gry

2100 – 0700 – cisza nocna u rodzin

26 września 2009r. – sobota

700 – 800 – pobudka, toaleta poranna, śniadanie u rodzin
800 – 1700 – wycieczka do Mickolc Topolca (kąpiel w (grotach) basenach termalnych, obiad, zwiedzanie miejscowości,zakupy)
1800 – przyjazd do Putnoka
1800 – 1900 – kolacja u rodzin
1900 – 2200 – pobyt w sali tanecznej Peczeli AMK – z udziałem i pomocą grupy tańca folk z Sajóvelezd
2200 – cisza nocna u rodzin

27 września 2009r. – niedziela

800 – 830 – pobudka, toaleta poranna, śniadanie u rodzin
1400 – 1500 – spotkanie w ratuszu, pożegnanie z władzami miasta, odjazd do domu.

piątek, 09 październik 2009 19:12

Wymiana międzynarodowa

Wymiana polsko -  węgierska

W dniu 6 grudnia 2003 roku została podpisana wspólna umowa między Gminą Nowy Żmigród a miastem Putnok na Węgrzech. Uroczystość odbyła się z udziałem władz: wójta, burmistrza, radnych, dyrektorów szkół obu miejscowości. Podpisane umowy o współpracy zaowocowało wymianą młodzieży naszej szkoły i węgierskiej im. Jozefa Peceli z Putnoka. Co roku uczniowie odwiedzają się w ramach wymiany. Szkoła węgierska http://www.peczeli.sulinet.hu/ przygotowuje wspaniałe atrakcje dla polskich kolegów, np.: wycieczka do Egeru, Miszkolca, jaskini Aggtelek, wyjazdy na pływalnie, pokazy tańca, dyskoteki, ogniska, gry i zabawy sportowe. Nasza szkoła stara się, aby goście węgierscy miło spędzili czas w Polsce. Pokazaliśmy im Bieszczady – zalew w Solinie, Krynicę, Magurski Park Narodowy i okolice. Wymiana młodzieży to wspaniały sposób na poznanie kultur obu krajów, zwyczajów oraz sprawdzanie swoich kompetencji językowych, ponieważ młodzież musi porozumiewać się w językach angielskim i niemieckim.